Dva poškozené stožáry na vedení V553/554 nedaleko Olomouce, uzavření dálnice D35, stavba náhradní přenosové trasy (NPT) a deset dní trvající výstavba této trasy. Taková je bilance nehody traktoru, jehož řidič 1. listopadu naboural do stožárů VVN v úseku Velká Bystřice a Velký Týnec.
Havarijní oprava vedení V553/554 zajišťovala společnost OMEXOM GA Energo, která pokrývá pohotovostní práce pro vlastníka vedení společnost ČEZ, a.s. Událost byla nahlášena 1. listopadu 2021 kolem 17. hodiny. „Krátce po nahlášení havárie začaly přípravné práce na skladu, zajišťování techniky, přesun kapacit, zajištění projektantů a výjezd prvního pracovního týmu na místo, bohužel za tmy nebylo možné určit přesný rozsah poškození. Pracovníci a projektanti dorazili na místo v 6:30 následující den, kdy bylo zjištěno, že nedošlo k poškození jednoho stožáru, ale dvou. Bylo tedy nutné zdvojnásobit techniku a pokusit se na stavbu dopravit další kapacity pracovníků,“ popisuje havarijní zásah Ivan Šiko, vedoucí oblasti Montáže VVN společnosti OMEXOM GA Energo.
Nejprve bylo potřeba zajistit poškozené stožáry, aby nedošlo k jejich pádu. Poškozené stožáry držely dva jeřáby a za pomocí montážních plošin a dalšího jeřábu montéři postupně odvěsili vodiče a nad dálnicí vodiče rozstřihli. „Práce bohužel komplikoval déšť a brzký západ slunce, proto byla oprava dokončena zhruba ve 20:00,“ pokračuje Šiko. Po rozřezání stožárů a úklidu vodičů mohla začít stavba náhradní přenosové soustavy.
V nejkratším možném termínu projektanti připravili projekt této trasy a stavba začala 8. listopadu. Během 10 dnů bylo postaveno 13 stožárů NPT v délce 901,64 m. Díky stavbě NPT mohla být v rekordním čase obnovena dodávka elektrické energie.